2010. május 14., péntek

Babysitterek - USA vs Magyarország

Sziasztok!
Gondoltam írok egy rövid bejegyzést arról, hogy szerintem miért van sokkal-sokkal több babysitter itt kint, mint otthon.
Vannak a babysitterek, a nannyk és az au pairek...nagy a választék :)
Babysitter az, akit megbízol hogy vigyázzon a gyerekeidre, amíg elmész vacsizni a férjeddel, vagy moziba mész a barátaiddal, de sokszor azokat is babysitternek hívják, akik naponta (rendszeres gyakorisággal) felveszik a gyerekeidet oviból, suliból, szakkörről..stb. Ez a legelterjedtebb kifejezés itt arra, ha bármilyen módon is, de gyerekekre vigyázol.
Nanny az, aki csak neked dolgozik, más családnak nem. Néhány esetben a családdal lakik (live-in nanny) és takarítania is kell, főzni vacsorát (de ez a babysitterre is igaz lehet) és lehet hogy be is vásárol neked, plusz a szennyest is kimossa.
Au pair, olyan "live-in nanny", aki más országból jött, 45 órát dolgozhat maximum és nem kell takarítania, csak a gyerekekkel kapcsolatos házimunkát kell ellátnia - ha kérik. (pl. gyerekek szennyesének kimosása, szobáiknak takarítása). Emellett tanulnia kell egy felsőoktatási intézményben és 6 kreditet meg kell szereznie. A többit meg már tudjátok :)
De miért kell az amerikai családok (szerintem) felének valamelyik a 3 közül? Magyarországon miért nincs ennyi babysitter?
Itt az USA-ban sok olyan család van, akiknek olyan babysitter vagy nanny vagy au pair segít, aki naponta megy a gyerekekért suliba vagy/és viszi őket reggel, velük van addig, amíg a szülők haza nem érnek. Az iskola/óvoda és a munkahelyi kezdés is 9 óra körül kezdődik (+- 30perc), így ez már 1 óra eltolódás a magyarországi életritmushoz képest. Itt 6:30-kor még üresek az utcák, és 8 után lesznek csak tele munkába igyekvő emberekkel. A magyaroknál ekkor már becsengettek a sulikban, elkezdődött a munka. Itt még bemennek kávézni egyet, megesznek egy bagel-t reggelire. Az én host szüleim pl. beérhetnek bármikor 9 és 10 között, nincs pontos munkakezdés. A többi au pair elmondása alapján, a sulikban 99%-ban 3-kor ér véget a tanítás, akkor kell a gyerekért menni. Nincs napközi, ahol együtt csinálhatnák meg a házit (au pairek álma lenne!), muszáj valakinek felvenni a gyereket. Ekkor a szülők még csak a munkaidejük 5-6. órájában tartanak, mínusz az ebédszünet. És a legtöbb szülő nem 8, hanem 9-10 órát dolgozik, tehát 6-7-8-9 körül érnek haza. Az én host anyám 7-re szokott (néha 6-6:30), apuka 7-8 között. Tehát van kb. 4-5 óra, amikor a gyerekekkel kezdeni kell valamit. Ilyenkor jön a babysitter vagy nanny vagy au pair. Hazaviszi a gyerekeket, házit csinálnak és sok esetben el kell vinni őket különórákra, ami itt nagy divat. Sport, zene, művészet, amit csak lehet, csináljon a gyerek. Nekem B. szokott panaszkodni, hogy neki túl sok a balett, modern tánc, zongora és kórus. Nem csodálom... Hétköznaponként nincs szinte semmi szabadideje, mert házi után jön valamilyen elfoglaltság, plusz óra, aztán felvesszük út közben a többieket, hazaérünk, vacsi,utána gyakorolnia kell a zongorán..stb. és máris 8 óra van, 9-kor meg lövik a pizsit. A szülők összesen kb. 2 órát töltenek a gyerekekkel a hétköznapokon, reggel 1-et (készülődés, fogmosás, reggeli) és este 1-et (esti mese, lecke ellenőrzés..stb) Én emlékszem, hogy napközi vagy tanulás után még volt legalább 3 órám este 8-ig, amikor játszottam, TV-t néztem..stb = kikapcsoltam az agyam.
Mi lenne, ha az anyukák csak 6 órában dolgoznának - kevesebb pénzért - viszont nem kellene fizetni babysitterért?
Hát ez az, amit sok esetben tényleg nem értek. Az én host anyám simán vissza tudna menni 6 órában is (már egyszer 1 hónapra megcsinálta, mikor O-val gondok voltak), 3-kor végezne és felvenné a gyerekeket, ő főzhetne mindennap vacsit, többet lenne a gyerekeivel. De inkább fizet évi 8000 dolcsit az ügynökségnek, hetente 200 dolcsit nekem, évi 500 dolcsit a tanulásomra és együtt lakik egy lánnyal Magyarországról, aki belelát a mindennapjaikba, ott van a családi balhékon is és ráadásul eszik a hűtőjéből :) Én ezt soha nem fogom tudni megérteni, de elfogadom...hiszen az ilyen családok miatt lehetünk mi au pairek :) Több családnál észrevettem, hogy nem is igazán akarnak a gyerekekkel többet lenni, nincs rá igényük. A legtöbb apuka nem tud mit kezdeni a gyerekeivel, pl kisebbeket (0-5 év) lefektetni vagy csak játszani velük fél órát, vacsit összedobni nekik. Apuka nem tudja hova jár a középső hetente jazz zenekar próbára vagy hogy a kicsi mit tanul a suliban, stb. Annyit tud, hogy bio kaját kell enniük és sok különórára kell járniuk és nem szabad TV-zniük, mert ettől lesznek normális felnőttek. Amúgy jóindulatú és kedves, de ez az egész nekem furcsa. Biztosan vannak ilyenek Magyarországon is.
Vajon Magyarországon lesz-e valaha ennyi babysitter mint az USA-ban? (írhatnám még pl. Angliát is, ahol szintén rengeteg van)
Szerintem NEM, mert
1. A magyar családok többsége nem engedheti meg magának, hogy naponta ezreket fizessen, amikor úgy is meg tudják oldani a gyerekek felvételét, hogy megkérik az osztálytárs/ovistárs anyukáját vagy a szomszédot vagy nagymamát..stb aki szívességből elmegy a gyerekért.
2. Otthon egyedül is hazajöhet egy 8-9 éves gyerek a suliból, mert általában a körzeti = legközelebbi suliba járnak és 10-15 perces séta alatt otthon vannak. Nincs több gyerekrablás otthon, mint az USA-ban (sőt!), a gyereket meg lehet tanítani arra, hogy hogyan keljen át az úttesten, és hogy ne álljanak szóba idegenekkel. Én is túléltem a délutáni sétákat hazafelé a suliból, legtöbbször nem egyedül mentem, de nem is ismerek olyat a környezetemben, akivel valami történt volna.
3. Szerintem otthon fontos a legtöbb anyukának, hogy sok időt töltsön el a gyerekeivel és ne csak fürdetésre, alvásra érjen haza, amikor már ő is hulla fáradt. Nálunk 3 évig is otthon lehettek az anyukák a gyerekeikkel - ez már csak 2 év, bár szerintem elég is. Itt az USA-ban már több évtizede az van, hogy a gyerek 3-4-5 hónapos korától anyuka visszaáll a munkába. A mai amcsi anyukák is ezt látták mikor kicsik voltak = ők is ezt a mintát követik.
Ennyi jutott eszembe most..
Szép hétvégét!

13 megjegyzés:

  1. Szia Csilli!
    Ahogy én látom: Angliában és Amerikában is szinte már presztizs-kérdéssé vált ez, főleg az au pair/nanny alkalmazása. Sok olyan család van, ahol nem is dolgozik az anyuka, mégis szüksége van valakire. Mert neki baromi fárasztó egyszerre ellátni a háztartást és a saját gyerekeivel is foglalkozni, csinálja csak meg helyette az au pair, ráadásul nevetségesen kevés pénzért...
    Magyarországhoz nem is lehet ezt az egészet hasonlítani, annyira más az életvitel, az életfelfogás és az anyagi körülmények is.

    VálaszTörlés
  2. P.S. Érezzétek jól magatokat Chicagóban!!

    VálaszTörlés
  3. Nekem mindig az jut eszembe, hogy az ilyen anyukák és apukák miért vállalnak gyereket? Nem vagyok anya, de én majd szeretnék minél több időt tölteni a gyerekemmel, segíteni neki, ismerni, foglalkozni vele... Szóval tényleg más felfogás. Meg azért itthon tényleg sokat vannak a gyerekek a nagyszülőkkel is. Persze itt nincsenek akkora távolságok, de az amcsi nagymamik és nagypapik is kivehetnék a részüket...
    Jó utat! Várom a beszámolót :).

    VálaszTörlés
  4. Szia Csilli! Én Floridában voltam bébiszitter 1 évet, és ott az anyuka 6 hét!!!! után ment vissza dolgozni, babát meg beadták egy nursery-be....ennyi... a tejet meg mindig lefejte, és vitték magukkal a nursery-be és ott etették meg.... elég gáz.... Kórházban gyerekorvos amúgy.

    VálaszTörlés
  5. Én Angliáról tudok nyilatkozni, ami ebben a kérdésben nagyjából ugyanaz. A feladatkör kicsit más, mert itt az au pair-ek 99%a takarítónő is egyben, és nem csak a gyerek cuccait mossa, hanem a családfő alsónadrágját is, cipős szekrényt takarít, kertben gazol stb.
    Emellett persze ellátja a gyerekeket is.

    Az apukákról itt is azt tudom mondani mint Te, én babára vigyáztam és az apukája mindig csak messziről nézte.

    A nagyszülők, az angol nagyszülők pedig hihetetlen távolságtartóak, meg sem fogják az unokát, hozzá sem érnek, mikor hozzánk jöttek, akkor királyként ki kellett őket szolgálni, messziről nézték a gyerekeket, aztán elmentek. És így nőnek fel a generációk.

    A gyes itt egyébként 9 hónap, ami az amerikai 6 héthez képest még egész jó.

    Ági

    VálaszTörlés
  6. Az elit kínai családok is ilyenek. Van nanny, és a gyerek úgy nő fel, hogy nem etetik és nem fogják meg a saját szülei.

    VálaszTörlés
  7. Sziasztok!
    Akkor én leírom az Ausztrál példát...:)
    Én nanny is voltam, de nevezhetjük babysitternek is. Én néha takarítottam is, de csak a gyerekre, plusz vasalnom kellett...Nem laktam a családnál, de hétvége kivételével minden nap kb 8-10 órát töltöttem náluk.
    Az ausztrál családok 90%-ánál van babysitter. Viszont nem olyan általános a live in pozíció. Ez szerintem sokkal jobb, mert segítesz ha kell, de nem látsz bele annyira a családi életbe, viszályokba. Én több családot is tapasztaltam és szerintem nem lehet általánosítani. Ott nem volt olyan, hogy csak a sitter neveli a gyereket, vagy hogy az apukák nem foglalkoznának a kicsikkel. Habár volt egy család ahol a szülők a traumatológián dolgoztak, na ott én voltam a 100. gyerekcsősz. De ez nem általános!
    Szerintem az ozik azért egész normálisan nevelik a gyerkőcöket, valószínűleg ez betudható annak, hogy a világ minden tájáról érkeztek, és valahol még él a meleg családi légkör fogalma..
    De az óvodába ahol dolgoztam, elég sokszor hozott-vitt 1-2 gyereket csak nanny. Közülük sokan jöttek Ázsiából.
    Ja és Ausztráliában nincs GYED, vagy GYES...Egy perc sem...:) Mégis akinek fontos, otthon marad amíg a gyereknek szüksége van rá.
    Peace..

    VálaszTörlés
  8. Csilli, az én amerikai családom is ugyan úgy működik, mint a tiéd.
    Az apuka nem tudja meliyk nap, kinek milyen különórája van. Ez röhej.
    Anyuci reggel elmegy 8-kor, este hazajön 6 és 7 között.
    Mikor velem vannak, nem nézhetnek tévét, de hétvégenként, mikor a szülőkkel vannak, nevetségesen sok tv-t néznek. Hahaha.

    VálaszTörlés
  9. Szia Csilli!

    Micsoda jo bejegyzesnel ertem utol magam az olvasassal:) Hozzatennem, hogy VAN napkozi! Ha megsem, akkor van Daycare intezmeny ahova sulibusszal elviszik a gyerekeket! Nem tudom eppen nalatok melyik lehet, de tuti h van megoldas arra ha a szülő nem tud a gyerekert menni. Es bizony csinalnak hazit is ott :)
    TVben csatlakozom Evihez, a betarthatatlan szabalyok maradnak az Aupairnek betartasra :)

    Mono

    VálaszTörlés
  10. Viki: a 6 hetesen nursery...nekem durva.
    Mono: nem értem, akkor miért nem járnak napközibe ha van. Bár itt én egy gyereket sem ismerek az utcánkban, aki ilyenbe jár, mert mindig itt futkosnak már fél4-kor. Jó lenne, ha "divatba" jönne a brooklyni szülők körében is. Éljen a napközi!
    Gabika: köszi az ausztrálos példát. Emlékszem arra a családra, akinél te voltál a sokadik babysitter. :)
    Ági: ez a hozzá sem ér és messziről nézte a baby-t...nem is tudok semmit írni. :(
    Köszi a hozzászólásokat nektek is Évi, Tündérbéka, Dóri és Évi (NYC) :)
    Még a héten felteszem a Chicago bejegyzést.

    VálaszTörlés
  11. Sziasztok!
    Tóth Brigitta vagyok Debrecenből. Egy elég komolya beosztásban vagyok a rendezvényszervező cégnél. Éltem már Németországban is mint auper-mädchen, ami nagyon tetszett. A mostani életem sem rossz, de mégis valami hiányzik. Az utazás, a kicsi távollét, az álmaim..biztosan tudjátok ti is milyen ez. Lényeg-lényeg, szeretnék kimenni Amerikába. Milyen lehetőségeim lehetnének? Tud nekem valaki segíteni?
    Brigi

    VálaszTörlés
  12. Sziasztok!

    Tudnátok nekem abban segíteni, hogy mely ügynökség foglalkozik olyan baby sitterek közvetítésével, akik nem akarnak családnál lakni?

    Köszönöm: Eszter

    VálaszTörlés