2010. június 9., szerda

Cooking and eating

Sziasztok!
Múlt héten szombaton délig az ágyban forgolódtam, majd elmentem a kicsi lány táncelőadására, utána Siobhan-nal Coney Island-re. Már többször írtam erről a helyről, Brooklyn déli óceánparti része ez. A mólón sétálgattunk, beszélgettünk, és megálltunk egy csoport körbegyűlt embernél, akik táncoló embereket néztek. Minden szombaton kijön egy DJ ide és aki akar, táncolhat :) Csináltam videót:
Ezután elmentünk Siobhan házába, találkoztam a családdal is, ledobta a cuccait, felvette a laptopját és mentünk a Tea Lounge-ba. Én egy nagyon finom epres gyümölcsteát ittam hidegen, jéggel. Már nem tudom miről beszélgettünk ennyit, de éjfélre értem haza. Ezen a hétvégén sem volt buli, most szombaton bepótoljuk!
Vasárnap délben taliztam vele újra Manhattanben és elmentünk a kedvenc pizzázós helyére: Artichoke Pizza. Ez egy kis pizzéria, nem is lehet leülni, csak az üzlet előtti kis fapadokra. 2-3 féle pizza van összesen, az egyik az articsókás. Már amikor megláttam, akkor összefutott a nyál a számban. Nem csináltam képet, de letöltöttem egyet az internetről, kb így nézett ki. Isteni volt, ez a kedvenc pizzám mostantól. Szerintem összeturmixolták a főtt articsóka leveleket és egy tejszínes-sajtos krémes mártásba rakták, plusz egy kis sajt és bazsalikom a tetejére.
Az articsóka otthon egy mostohagyereknek számít a zöldségek közül, pedig nagyon egészséges: vérnyomáscsökkentő hatású, csökkenti a koleszterin szintet, segíti az emésztést. A gyógyszergyártásban is felhasználják. Semmilyen nagyon különleges vagy intenzív íze nincs, ezért a legtöbb ember szereti. Ez nem az a zöldség ami a kedvenced lesz, de megfelelő ízesítéssel nagyon finom!
Egy szelettől jóllaktunk és visszasétáltunk a metrómegállóhoz. Útközben belebotlottunk egy vásárba, körülnéztünk, de végül csak egy limonádét vettünk. Délután 1:30-ra újra Brooklynban voltunk, elmentünk mozizni. 3 filmet néztünk meg ebben a sorrendben:
Get him to the greek (10/9 pont)
Sex and the City 2 (10/7 pont)
Splice (10/6 pont)
A Sex and the City 2-től többet vártam, az első rész nekem sokkal jobban tetszett. De ami a legjobban hiányzott a filmből: maga a city...New York! Azért jól szórakoztunk.
Siobhannal a hétvégén beszélgettünk arról, hogy ki mit eszik itt kint, milyen ételek vannak az ő országában és az enyémben, mi az amit itt nem találunk meg és mik azok az új dolgok, amiket itt ismertünk meg.
Kiemelném egyik kedvencemet, a hummus-t, magyar nevén csicseriborsókrémet. :) Itt készen lehet kapni, otthon majd saját magamnak fogok készíteni. Általában kis méretű pitával eszik, törnek egy darabot és "belemártják" a krémbe. Vagy répát/zellerszárat használnak "mártogatásra". Otthon a csicseriborsó sem népszerű, pedig mondanom sem kell, hogy ez is nagyon egészséges: 20% fehérjét tartalmaz és van benne B1, B6 vitamin, folsav, magnézium, vas, cink. (És akkor ezek után megkérdezik tőlem, hogy vegetáriánus létedre nem vagy vashiányos??? :) Szinte minden másnap eszem belőle, ha van.)
Tegnap is ezt ettem vacsira répával. Csak O. és B. volt otthon, mindegyikük kész volt már a leckével, én a notebook előtt ültem, ők TV-ztek. O. bejön az étkezőbe, ahol ültem:
Ő: Csilla, ettél már vacsorát?
Én: Ez a vacsorám.
Ő: Jajjjjj, oké.... Tudom, hogy Magyarországon kevesebbet esznek vacsorára az emberek mint itt. De.. segítenél nekem vacsit főzni? (nagy vigyor az arcán)
Én: Persze :)
Ő találta ki a receptet, egy tésztasalátát csináltunk ami hidegen és melegen is jó. Minden héten legalább egyszer együtt főzünk és most csináltam képeket is. Javasoltam neki, hogy mi lenne, ha csinálna egy főzős blogot, mert nagyon szeret főzőcskézni, minden héten felrakhatná a receptjeit és a képeket. Tetszett neki az ötlet, még meggondolja :) Ezeket raktuk a tésztasaliba:
- kelkáposzta, angolul "kale". Megnéztem, ez is kiváló vitaminforrás (C és K), vasat és kálciumot is tartalmaz.
- 1 zacskó durum tészta (mi masni - "farfalle" - alakút választottunk)
- 1 lilahagyma vékony szeletekre vágva
- 3 gerezd fokhagyma vékony szeletekre vágva
- friss koriander, menta és rozmaring - a kertből :)
- pirított fenyőmag 
- fél deci fehér szárazbor
- só, bors, chili paprika magjai
- frissen reszelt parmezánsajt a tetejére
- olívaolaj
Elkészítés: tésztát megfőzni (al dente), a többi hozzávalót külön egy serpenyőben összedobni (fenyőmagot a végén, mert megég), addig amíg egy kicsit mepuhulnak, majd rá a bor, megvárni hogy elpárologjon, aztán összeönteni a tésztával, tetejére egy kis sajt.
Jó étvágyat :) Én aznap este már nem ettem belőle, de félreraktam egy kicsit másnap ebédre. Fini volt, de kicsit sok chilit szórt bele O. :)

"Tégy egy kisgyermek kuckójába egy nyulat és egy almát. Ha a nyulat fogja megenni s az almával játszik, veszek neked egy kocsit." (Harvey Diamond)
Már biztosan hallottátok ezt az idézetet, szerintem aranyos. Ez az utolsó bekezdés nem az au pairkedésről és New Yorkról szól, szóval akit nem érdekelnek a állatmentes étkezési szokásaim, az már kattinthat is máshova. Évi kérdezett erről egy kommentben és kaptam 2 levelet is régebben, amiben erről érdeklődtek, úgyhogy gondoltam leírom.
Magyarországon emiatt egy kicsit ufo-nak számítok..de már megszoktam. :) Pl.: Otthon sokan furcsán néznek ha pink égnekálló hajad van vagy ha nyáron csizmát húzol. Itt nem igazán. Otthon botrány van a melegfelvonuláskor, itt békében együtt sétál mindenki mindenkivel. Tehát, itt az sem nagy szám, ha vegetáriánus vagy. És egyre több ember az.
Sokan mikor meghallják, hogy nem eszem húst, akkor ezek a kérdések hangoznak el (gyakorisági sorrend):
"De akkor te mit eszel???" :)
Ugyanazt eszem, amit mindenki más, csak hús nélkül. (És igen, a húsba beletartoznak a vízben élő állatok is.) Ami mégsem teljesen igaz, mert inkább azt mondanám, hogy többféle dolgot eszem, mint pl. egy átlagos magyar "mindenevő". Olyan székelykáposztát lehet hús nélkül csinálni, hogy utána lehet hogy nem mondanád meg, hogy nem húsból volt. Magyarán karácsonykor sem kell salátalevelet és répát ennem, mint egy nyuszinak :) A blogban is szoktam írni, hogy milyen helyekre megyünk kajálni (kínai, olasz, thai, indiai, mexikói..stb), nekem sosem probléma, hogy mit egyek. Nem vagyok válogatós - egyedül a gombát nem szeretem.
"Miért nem eszel húst, az állatok miatt vagy fogyni akarsz?" :)
Igen az állatok miatt, de nem fogyás céljából. Attól, hogy nem eszem húst, ugyanúgy megehetnék egy fél kilós kenyeret vagy egy 16 szeletes csokitortát, ezektől pedig fogyni nem igazán lehet....SAJNOS! :D
"Nem vagy vashiányos?"
Nem vagyok vashiányos a legutóbbi vérkép szerint, amire direkt azért mentem el, hogy megtudjam, minden rendben van-e fél évnyi húsmentes étkezés után.
Csak egy példa:
100g marhahúsban 1,6 mg vas van.
100g tofuban 1,9 mg vas van.
100g mandulában 4,7 mg vas van.
100g lencsében 5 mg vas van.
100g mákban 15 mg vas van.
Egy felnőtt nő ajánlott napi adagja: 15 mg.
Csak állati eredetű táplálékból (hús, tejtermékek, tojás) nem tudnánk fedezni a szervezet számára szükséges tápanyagokat, vitaminokat. Csak növények (gabonák, magok, zöldségek és gyümölcsök) evésével viszont akár életünk végéig egészségben, tápanyaghiányos tünetek nélkül tudunk élni. Ezt több millió vegán bizonyíthatja az életével, míg olyanokat, akik 100% állati eredetű étrenden élnek, nem igazán találni a nagyvilágban.
"Nem vagy betegesebb/gyengébb tőle?"
Aki ismer, tudja, hogy én egy évben kétszer elkapok egy náthát, ami max. 3 nap alatt elmúlik Neocitrán és Strepsils segítségével. Nem lettem tőle betegesebb, gyengébb, álmosabb. Mikor elhatároztam, hogy nem eszem több húst, akkor utánanéztem mindennek, nem akartam, hogy bármilyen bajom, betegségem legyen emiatt. Én ilyen kis utánajárós vagyok, legyen az utazás, au pairekedés vagy evés :)
Egy kis infó tudományos körökből: Kökény Tibor a Debreceni Pszichológiai Intézet számára végzett kutatásában így foglalja össze a vegetáriánus életmód pozitív egészségügyi hatásait: „A vegetáriánus táplálkozás egészségi hatásai között dominánsan pozitív tényekkel találkozhatunk. Alapvető és közismert, hogy a növényi alapú táplálkozás csökkenti a testzsír arányát (Cummings és mtsai 2002, Mangels és mtsai 2003). A vér koleszterol szintje, a telített zsírok és állati fehérjék alacsony szintje szintén egészségmegőrző értékű. A vegetáriánusokra jellemző, hogy szervezetükben nagyobb mennyiségben van jelen néhány anyag, úgymint: kálium, magnézium, rostok, folsav, antioxidánsok (C és E vitamin, fitokemikáliák) (Dwyer 1988, Mangels és mtsai 2003, Pomerleau és mtsai 2002). Általában jellemző, hogy egyes betegségek rizikófaktorai is csökkennek. A vegetáriánusok között a vérnyomás (Berkow és Barnard 2005) és a koleszterin szint a normális tartomány alsóbb részébe esik, kevesebben halnak meg ischemiás szívbetegségekben, kevesebb a II. típusú cukorbetegség, a prosztata- és vastagbélrák, a dementia (szellemi képességek leépülése), a vesebetegségek, az epekő, a rheumatoid artritis, és a különböző allergiák előfordulása (Dwyer 1988, Knutsen 1994, WHO 1990, WHO 2000)."
"De az ember húsevésre lett teremtve, nézd csak meg a fogainkat!"
Valóban, a fogaink az idők során úgy alakultak ki, hogy húst és növényeket is tudjanak rágni. Ezt nem vitatom. Az ősembernek nem is nagyon volt más választása, mert nem volt lehetősége olyan változatosan étkezni mint mi a 21.században. Meg kellett küzdenie minden táplálékért. 
Nézzünk körül az állatoknál egy kicsit. Náluk vannak húsevők és növényevők (és pár mindenevő):
Az emésztéshez szükséges nyál a húsevőknél savas kémhatású, ami a hús feldolgozásához szükséges, a növényevőké lúgos kémhatású, ami szénhidrátok bontását segíti. Az emberi nyál szintén lúgos.
A húsevők emésztőcsatornája rövid, sokkal rövidebb, mint a növényevőké. Erre azért van szükségük, mert a táplálékukat gyorsan kell megemészteniük és kiválasztaniuk a megfelelő anyagokat belőle. Az ember és a növényevő állatok bélrendszere hosszabb a testhosszhoz képest, ezért, ha húst fogyasztanak, a rothadásból származó káros termékek egy része felszívódik a bélfalon át és különböző betegségek kiindulópontjává válik. Érdekes tapasztalat, hogy a növényevő állatok epéje lúgos, a húsevőké savas. A növényevő emberé lúgos, a húsevő emberé savas. Ez utóbbi a fekélyek egyik okozója.

Earthlings - Földlakók

Van egy több díjat is nyert 1,5 órás dokumentumfilm, amiben az Oscar-díjra jelölt Joaquin Phoenix a narrátor, a zenét pedig Moby szerezte. A film címe: Earthlings, vagyis Földlakók. "Messze a valaha megalkotott legátfogóbb dokumentumfilm a természet, az állatok, és az ember gazdasági érdekeinek összefüggéséről. Sok színvonalas állatjogi film van, de ez magasabbra teszi a lécet."
Miután megnéztem a filmet, eldöntöttem, hogy többé nem akarok húst enni. Addig sem voltam rajongója, mert megettem a szárnyasokat és a halat, de pl. mindig rosszul voltam attól, mikor valaki elkezdte szopogatni a csirkecomb csontjáról a cafatokat :) Azóta sem hiányzik, sőt..most nem is tudom elképzelni, hogy valaha újra egyek.
Akit érdekel a téma, annak mindenképp ajánlom a filmet Nem beszélek rá senkit arra, hogy legyen vegetáriánus. Viszont mindenkinek tisztában kellene lennie azzal, hogy az amit megeszik, hogyan kerülhetett a tányérjára. Hogy ne mondhassa azt senki: "Úristen, én ezt nem is tudtam...ebbe sosem gondoltam bele". A 21. században élünk, ne dugjuk a fejünket a homokba. Amit nem látunk, attól még létezik. Siobhan megnézte és mint nagy állatszerető, illetve leendő állatorvos. Azóta ő is visszatért a vegetáriánus életmódra (régebben az volt).
Van merszed megnézni, vagy félsz, hogy szembesülsz a valósággal és holnap már lehet hogy máshogy nézel a tányérodon levő csirkére és lelkiismeretfurdalásod lesz?! A Te döntésed. Én megnéztem, döntöttem és azóta sokkal jobban érzem magam. Előtte én is ettem, de ez a film olyan volt, mintha felkapcsolt volna a fejemben egy lámpát, átértékeltem pár dolgot. Ha csak 1 ember is úgy dönt, hogy ezek után nem eszik húst, vagy minimálisra csökkenti, akkor már ezért megérte megírnom ezt a bejegyzést.
Ha lehet isteni finomakat enni és egészségesen élni anélkül, hogy elvenném egy állat életét, akkor miért ne?! Amikor halljuk, hogy pl Kínában kismacskákat is esznek, elszörnyülködünk. Ha egy borjúpaprikást eszünk, az mááááááás.

Itt a link a filmhez, ami mindenki számára ingyenesen elérhető az interneten, letölteni sem kell. Magyar felirat van hozzá.
Szép hetet Mindenkinek
Ps: Próbáljatok ki egy új zöldséget vagy gyümölcsöt, amit még sosem ettetek, de mindig ki akartatok próbálni! :) Ha zöldséget választotok, keressetek hozzá egy jó kis receptet, de ha nem találtok és tutira akartok menni, akkor lehet hogy én is tudok segíteni.;)

22 megjegyzés:

  1. Szia Csilli!

    Jó volt olvasni a vegetáriánus hozzáállásodról.
    Meg kell mondjam, te igen részletes vagy(de sztem ezt már írtam egyszer) ezért mindig képben vagyunk azzal, h mit eszel/esztek és hol. Meg kell mondjam, nekem mindig összefut a nyál a számban az ételleírásaidtól, és cseppet sem hiányolom a húst közülük.
    Én nem vok vegetáriánus, de alig eszek húst, mert a csirkemelltől is lényegében rosszul vok, hát még a többi. Sztem soha nem leszek vega mert nem bírnám elviselni, h emiatt ne ehessek nagy ritkán húst, ha megkívánom.
    Ez már csak tulajdonság kérdése, én nem szeretem skatulyák közé szorítani magam.
    De szó sincs arról, h a vegaság rossz, sőt tisztellek és tisztelek mkit azért ha nem eszik húst.
    Mindezen kívül, igazad van a zöldségekhez való hozzállásunkon is. Nem kapják meg a kellő tiszteletet, pedig odafigyeléssel minden zöldségből lehet fenséges fogást készíteni.

    Azt hiszem, ezentúl jobban oda fogok figyelni a zöldségesnél és keresni fogom az újdonságokat. A receptet pedig kipróbálom. :)

    szép hetet: Fruzsi

    VálaszTörlés
  2. Csilli, ez aztán tényleg nagyon részletes volt.
    Örülök, hogy Bea még mindig okés. Rájöttél már, hogy mire fel történt a nagy változás?
    Na és mikor főzünk együtt? Csinálhatnánk együtt egyszer avokádókrémet :). Oké?

    VálaszTörlés
  3. Szia Csilli!

    Én sajnos a húsimádók táborába tartozom, de e mellett imádom a zöldséget is! Félek, ha majd találok kint egy családot, akik mindenben megfelelnek kivéve a táplálkozási szokásukban...akkor bajban leszek:) SOk igazságot leírtál, én pont az allergiám miatt kényszerülök rá szigorú diétára ami alapja, hogy egyre kevesebb húst fogyasztok, majd egy idő után semmit, persze ezt nem mindenki bírja ki.....épp ezért most megnézem a dokumentum filmet!!:D
    Várom a következő bejegyzésed!!!

    Üdv.:Judit

    VálaszTörlés
  4. Sziamia!

    A csicseriborsokrem magyar neve humusz :D
    Itthon is lehetkapni keszen is, meg vannak humuszos ettermek is. Legalabbis Pesten tuti, mashol meg nem figyeltem. Szóval nem maradsz humusz nelkul :):)
    Az embereknek az a felfogasa h az vegetarianusok egeszsegtelenbbek tok fura sztem :S Mindenki azt eszik amit akar. Én imadok repat ragcsalni reggelire mint egy nyuszi, de humuszt nem ennek mert szamomra nem finom. De attol meg nem gondolom h jaj de fura vagy h te szereted :D Csirkecombcsont szopogatashoz pedig no comment....
    A filmet nem birom megnezni, az arvizben rohangalo allatoktol mar igy is sokkot kaptam. Gondolom te is hallottad milyen helyzet van most itthon :( Az erdokben a vadak sirnak, mert nem birjak az uszast majd meghalnak :( Nah nem is sokkollak ilyenekkel.
    Teljesen egyetretek h nem normalis az h egy 3 eves gyermek ertelmiszintjet elero malacot nyakonszurunk es megesszuk. brrr

    Koszi,tok jo lett ez a bejegyzes.

    Mono

    VálaszTörlés
  5. Szia!
    Én nem erre a vegás témára reagálnék, bár az sem rossz, de én eszek húst, de nem viszem túlzásba, a pörköltektől, meg pacaltól hányingert kapok.
    Igaziból az jutott eszembe, hogy a múltkor leírtad, hogy az amcsik ugyebár igen ritkán fürdenek... nos az merült fel bennem, hogy a mosással hogy állnak? mert hát, fürdés nélkül az ágyneműk, stb. is sokkal koszosabb....
    Sex and the cityről jut eszembe.... SJP-új parfűmje (NYC-a neve)epres illatú, neked biztos tetszeni fog :)
    Puszi! Roni

    VálaszTörlés
  6. Szia! Meg fogom nézni a filmet. És köszönöm a részletes választ is. :) Ezt a macsekos- csibés képet megmutatom másoknak is. Múltkor összevont konzultációt tartott a konzulensem, és hozott nekünk csicseriborsókrémet. :) Bár én nem kóstoltam meg, mert nem mindig szeretek mások előtt enni :-/. De ez már más tészta. Máskor megkóstolom. :)

    VálaszTörlés
  7. Szia, én is voltam vegetáriánus egy évet, jó volt, és én jobban is éreztem magam, sokkal könnyedebbnek, szinte repkedtem, könnyű volt a szervezetem. Ezt nem a súlyra értem, mert fogyni nem fogytam, de nagyon jó érzés volt.

    Egyébként csak úgy megkérdezem, hogy pl. bőr cipőt sem hordasz? Ahhoz ugyanúgy megölik az állatot.

    VálaszTörlés
  8. A film fizikailag okozott fájdalmat, voltak részek, amiket nem tudtam nézni és volt olyan is, amin megkönnyeztem.

    Nem hordok se szőrmét, se bőrt, nem szeretem a cirkuszokat, show-kat, ahol idomított állatok vannak. Ellene vagyok az állatkísérleteknek is, de az állati eredetű ételekről nem tudok lemondani. Sajnos a látottak után sem. Itt nem csak a húsról van szó. A tejet adó tehenek helyzete sem jobb. Tehát azzal se teszek többet az állatokért, ha nem eszem többé húst. Ezen kívül (tudom, azért tartunk itt, ahol, mert a legtöbben így gondolkoznak) nem hiszem, hogy bárki megérezné, ha én, egyetlen ember a 6milliárdból tegyük fel, holnaptól nem ennék húst.

    Egyet értek abban, hogy a fájdalom az állatoknak is ugyanolyan fájdalom és nem csak az ember érez, de a vágóhídi módszereken én nem tudok változtatni.

    Mindenesetre tanulságos és szívszorító az, amit láttam.

    VálaszTörlés
  9. Felmerült bennem egy kérdés. Bár nem biztos, hogy elég érthetően sikerül megfogalmazni. :) Mióta nem eszel húst, érzel vmi belső változást? Nem fizikai, hanem lelki/szellemi szinten. Olvastam már, hogy vannak, akik úgymond spirituális szempontból közelítik meg a húsevést. És azért nem fogyasztanak húst, hogy ne vegyék magukhoz azt a negatív energiát, ami akkor keletkezett az állatban, amikor megölték. Remélem, azért érted, mire gondolok. :)

    VálaszTörlés
  10. Nekem a film roman felirattal megy, de azert megnezem :))Egyebkent en is a husevokhoz tartozom es azt hiszem nem is tudnek vegetarianus lenni, mert nagyon keves zoldseget szeretek :(. Csodallak, mert annak ellenere, hogy vega vagy, sokkal valtozatosabban eszel, mint pl. az en csaladom :) Puszi, Orsi

    VálaszTörlés
  11. Haliho! :)
    Fruzsi: örülök, hogy tetszenek az ételleírások, fogom őket folytatni :)
    Évi: még mindig teljes a képzavar - nem Bea hanem Livie :) Guacamole-t én minden héten csinálok a gyerekeknek, de együtt is csinálhatjuk...de mikor lesz rá időnk?! Egyik délelőtt ha forgatás van nálatok, átjöhetsz.
    Judit: remélem "segít" a film és könnyebben be tudod tartani a diétádat.
    Mono: szupi, törzsvendég leszek a humusz helyeken :) Erről a szóról mindig a talajban található humusz (szerves anyagok) jut eszembe biosz óráról, ezért jobb a csicseriborsókrém :)
    Roni: mosni mosnak, és a felnőttek fürdenek is, ahogy észrevettem. A parfüm nem hiszem hogy tetszene, csak azért mert SJP a márkanév..az epret imádom, de csak enni! Magamon nem tudnám elviselni.
    Évi: na látom mindenkinek van valami "kattanása" :) Neked ez :)
    Névtelen: Hello, hogy hívnak? A bőr cuccokat azóta próbálom kerülni (cipő, táska) és inkább műbőrt veszek. Attól még lehet kényelmes a lábnak a cipő/csizma/szandál, hogy nem bőr, főleg ha a belső kialakítása finom, puha anyagból készült.
    Tündérbéka: igen, én sem azért nem eszem, hogy eggyel több ilyen ember legyen a világon, hanem azért mert ezután nem is akarok többet enni, rosszul érezném magam. De köszi, hogy megnézted a filmet és a kommentet is :) (A tejjel kapcsolatban: tervezem, hogy vegán - no egg, no milk - leszek, de ehhez nagyon utána kell járnom a dolgoknak, hogy egészséges legyek...)
    Évi: Igen, érzek ilyet. Vagyis amíg ettem, addig nem tudtam, hogy ez van, de most hogy nem eszem, érzem amiről írsz. Nem tudom szavakkal jól megfogalmazni, ne haragudj :) Sokkal boldogabb, kiegyensúlyozottabb vagyok egy bizonyos szinten, amiért nem eszem húst.
    Orsi: a román feliratot át lehet állítani, a film felett van egy magyar nyelvű leírás, hogy hogyan kell. Sajnálom, hogy nem szeretsz sok zöldséget, én csak a gombát és olajbogyót nem szeretem - ha vendégségben vagyok akkor viszont megeszem - de célom megszeretni őket :)

    Amúgy azon gondolkoztam, hogy a legtöbb húsos ételben nem maga a hús a finom, hanem a fűszerezés, a többi íz. Ezért ízlik ugyanolyannak nekem a fasírt (szójából) jó fokhagymásan, pirospaprikásan vagy a töltött káposzta! Még brassóit is lehet csinálni úgy, hogy ugyanolyan legyen, mint a húsos változat. Na nem folytatom tovább, mert éhes leszek...

    VálaszTörlés
  12. Szia Csilli!
    Nagyon becsüllek, hogy vegetáriánus tudsz lenni. A filmet nem néztem meg, mert most, vizsgaidőszakban sztem nem lenne hozzá idegzetem, de ha vége lesz egyszer, megnézem.

    Az evolúció során alakultak ki a gumós zápfogaink, mi alakítottuk ki őket a vegyes táplálkozással. Ha most minden ember áttérne a zöldségevésre, akkor ~1-2 százezer év, és redős zápfogakkal rendelkeznénk. A fogazat meg pláne nagyon érzékeny a külső tényezők okozta (pl. kihasználtság) változásra... ugye Évi? :)))
    Szóval szerintem az nem magyarázat, hogy "a fogaink miatt kell húst ennünk".
    Brassói, húsmentesen -nagyon jól hangzik!! :))
    Várom a kövi beszámolót :)

    VálaszTörlés
  13. Bár ez nem érdekel senkit, de 2 különböző képpel ugyanaz az Évi voltam :D. Bár Csilli Te biztos látod az e-mail címem. Vagy nem? Na mindegy. :) Na, ha nem ennék húst, akkor lehet olyan kiegyensúlyozott lennék aztán, hogy mások előtt tudnék enni, persze csak egészséges kaját. :) Amúgy én nem tudnék szerintem leszokni a sajtról. :(

    VálaszTörlés
  14. Szia!

    Attól függetlenül, hogy ez nem az au-pair életről szólt igazán nekem ez lett az egyik kedvenc bejegyzésem. A filmet sajnos most nem tudom megnézni, mert mobilnetem van és annyit nem tudnék letölteni anélkül, hogy ne korlátozna le, na mindegy, így is tudom miről beszélsz és teljesen átérzem a helyzetet. Én sem eszem húst csak kivételes esetekben (sajnos ilyenkor meg "kell" ennem, ezt most nem részletezném, csak annyit róla, hogy a párom szülei ezt nem nézik túl jó szemmel, mármint a nem hús evést és így a csirkemellet megeszem, ha kell, de semmi mást). Szóval te mindig szójából csinálod a pasírozottat? Én a bio boltban szoktam venni különböző izesítésű porokat, amiket csak vízzel kell összekeverni (mondjuk én mindig teszek hozzá fokhagymát stb) a kedvencem a kapros. A krisnások csinálják úgy, hogy semmit aminek "arca" van, szóval se tej, se tojás, se semmi állati eredetű, mivel az is lényegében az "arcból" jön, na ez elég furi lett, de remélem érthető. Ők nagyon jól csinálják, bár nem hiszem, hogy én ennyire áttudnám alakítani az életemet, pedig hasznos, egészséges és nem utolsó sorban állatbarát!!

    VálaszTörlés
  15. Kedves Csilli!
    Régóta olvasom a blogod, többek közt mert én is "au-pair" ként vagyok itt Németországban, másrészt meg tetszenek a beszámolóid. Szóval még sosem írtam kommentet, de most jókora kényszert érzek rá, egyszerüen köszönöm, hogy megosztottad a videót ...nem bírtam végig nézni, de a hatás nem marad el. Nem mintha eddig illúzióim lettek volna 2010 irunk, de mindenképp megbőgetett. Na nem ezért köszi, hanem csak mert...

    Minden jót kívánok neked!
    Emöke

    VálaszTörlés
  16. Nagyon érdekes, és részletes bejegyzés. Ehhez a vega témához csak annyit, hogy mostanában divat lett nem szeretni a húst, és egy csomó olyan embert ismerek, akik bár "leszoktak", de nem érzik jól magukat, és szeretnének húst enni. Szerintem mindenki maradjon meg annál, amivel jól érzi magát. Nem kell divatvegának lenni, nyugodtan lehet húst enni. Van egy sanda gyanúm, hogy az evolúció során inkább húsféléket fogyasztottak az emberek. Az a fontos, hogy ne ítéljük el a másikat azért, amiben hisz. Utálom az olyan szitukat, amikor megmondom valakinek, hogy nem eszem húst, és akkor jönnek a hülye beszólásaikkal. Én sem térítek meg senkit, sőt, elfogadom, hogy ilyen az élet körforgása. Persze igazából nem ilyen, mert már rég nem a természetben vagyunk, és nem a túlélésért öljük az állatokat. Az ipari húselőállítás...hát nem fogom még egy darabig megkóstolni, az tuti.

    Amúgy én forever vega vagyok, soha életemben nem ettem húst. Nem tudjuk miért, de mindig kiköptem, mikor kicsi voltam, és később sem szerettem meg. Viszont a családom másik 6 tagja vígan eszi a hurka-kolbász-szalonna triumvirátust, a nap bármely részében :) Lényeg, hogy mindenki egye azt amit akar, csak tegye változatosan, hogy egészséges maradjon!

    See you soon Csilli, puszi

    VálaszTörlés
  17. "Meggyőződésem szerint eljön egyszer az idő, amikor senki sem fog hullákkal táplálkozni, és senki sem lesz hajlandó mészáros mesterséget űzni. Sokan közülünk már most nem ennének húst, ha maguknak kellene elvágniuk az illető állat torkát!"
    Bertha von Suttner,
    béke Nobel-díjas (1905.)

    VálaszTörlés
  18. Hello! Újabb kommentekre válaszok :)
    Anikó: jókat írtál, de azért vicces, hogy majdnem mindenki kitalált egy indokot, hogy most miért ne nézze meg a filmet :)
    Évi: nem tudom, lehet hogy látnám az email címed, ha rákattintanék a nevedre :) A sajt nekem kedvenc...valahogy meg kellene találnom a középutat...nyomozok :)
    Regi: én nem szeretem, ha máshol valamit muszáj megennem. Miért ne dönthetném el, hogy mit eszem meg? Ezzel nem a szakács munkája felett ítélkezem. Utálom az: "egyél még, egyél még" vendégségeket! Jó az idézet is, már olvastam egyszer.
    Emokehajnal: köszi a kommentet. Te is írsz blogot az au pair életről?
    Dóri DC: tényleg divat lett, de jobb divat mint anno a "Mekibe járás". Nem?! Aki meg csak divatvega, az dugiban úgyis eszik húst. Az is érdekes, hogy húsnélküli diétákat szoktak előírni az orvosok több esetben is (lásd az egyik kommentelő), de zöldség-és gyümi nélkülit nem. Meg az sem mindig igaz, hogy azt együk, amit megkívánunk, pl. akinek Candidája van, a cukros-édes ételeket kívánja...és ugye a Candida cukorral táplálkozik.
    Na lépek a cluster meetingre! Köszi a kommenteket, jól el lehetne erről még beszélgetni. Puszi :)

    VálaszTörlés
  19. Kedves Csilli!

    blogolok én is (állandó kezdeti fázisban), de az au pair - életröl még nem írtam semmit, egyelöre még megfigyelek, vagy hasonló (civilben antropológus vagyok). Különben pedig nem ügynökségen keresztül jöttem, hanem mert a sors így hozta.
    A filmröl meg, hogy miért nem néztem egészben végig...nos ne kacagjatok rajtam, de kb a 15ik perc környékén sírógörcsöt kaptam, és aztán már abba sem tudtam hagyni egy jó ideig a sírást. Majd ha hazamegyek, akkor a barátokkal.

    Szép hetet!
    Üdvözlettel: Emöke

    VálaszTörlés
  20. Szia!

    Én is próbálok egyre kevesebb húst enni. Teljesen elhagyni szerintem nem tudom, nem is akarom, annál azért jobban szeretem a hasamat... :) A filmet egyik nap munka után megnézem, most munka előtt nem akarom lesokkolni magam!

    Üdv,
    Kriszta

    VálaszTörlés
  21. Szia Csilli!
    Amióta megnéztem a filmet,azóta nem eszek húst. Még azt se tudod megenni amit a nagymamámék neveltek itthon. Mindig azok az állatok ugranak be.:S A filmet is csak 20 percig bírtam. Csak úgy ömlöttek a könnyeim.:( Én imádom az állatokat,és itthon Magyarországon egy állatvédő szervezetez is csatlakoztam.Ezentúl az lesz a célom hogy ezeknek az állatoknak segítséget nyújtsak.Mindig is állatvédő voltam és lehet hogy kattantnak fogsz nézni de nekem ők nem csak állatok hanem barátok,társak. Amikor néztem a filmet úgy éreztem hogy megszakad a szívem..........:(

    VálaszTörlés